Sju små gleder fra uka
- Abelone L. Byrkjedal
- for 4 minutter siden
- 3 min lesing
En uke på småbruket kan føles både travel og helt vanlig på samme tid. Det er alltid noe som skal gjøres, noe som burde vært gjort og noe som plutselig skjer uten at jeg hadde planlagt det. Men innimellom alt det praktiske dukker det opp små øyeblikk. Denne uka har hatt flere sånne øyeblikk, og her er sju av dem:
1. Sju kyllinger (Sånn, ferdig, hver eneste kylling er en glede! 😂 Neida, det er flere øyeblikk)
Jeg hadde regnet feil, så klekkingen startet en dag senere enn jeg trodde. Men det er jo ikke rart at jeg ble lurt, for dagen før var det uvanlig mye lyd fra rugemaskina. Mye mer enn jeg har hørt tidligere, så jeg var ganske sikker på at noe var på gang. Det «bare» sju kyllinger denne runden. Men de er fra våre egne høner og lånehanen, og det gjør det litt ekstra stas.

2. De første agurkene ble høstet
Du vet kanskje at jeg tidligere har fått forbud mot å så agurker? Da vi fikk drivhus skulle jeg endelig prøve igjen. Nå har vi agurker. Men de er… spesielle. Korte og tjukke. Mannen lurte på om jeg hadde dyrket melon ved et uhell. 😂 Og hvorfor har de pigger? Jeg har ikke noe godt svar på det heller, men de smaker agurk, og det får holde.
3. Potetene blomstrer
Det betyr at det er knoller på gang der nede. Dette er bare vårt andre år med potetdyrking, og vi har satt mer enn dobbelt så mye som i fjor. Vi håper på et par tonn poteter hvis alt går som det skal. Det er fortsatt lenge til opptak, men blomstringen er et tydelig tegn på at sesongen faktisk er i gang og at noe skjer under jorda. Så er det bare å krysse fingrene for at tørråta ikke kommer i år!

4. Hønene kom og sa fra om maten De hadde ikke tomt-tomt, men lite nok til at de fulgte etter meg helt til jeg fylte på. Ikke panikk, bare et tydelig «nå er det på tide». Det er veldig hyggelig at de faktisk oppsøker meg når de trenger noe.
5. De første jordbærene i drivhuset har fått farge Ikke klare til å spise helt enda, men det er stor forskjell bare siden søndag. Det er alltid litt stas når jordbærsesongen starter, spesielt når det er så tydelig fra dag til dag at ting modner og beveger seg i riktig retning. I år er det først og fremst til eget forbruk, men det er betydelig mer enn vi noen gang har dyrket før.
6. Solnedgang i stampen
Jeg elsker å avslutte dagen i stampen for å lindre slitne småbrukermuskler. Helst ved solnedgang (den er litt sen med tanke på tidlige morgener for tiden...) Jeg har en egen lydbok jeg bare hører på i stampen. Jeg begynte på den i fjor. Jeg er fortsatt ikke ferdig. 😂


7. Rådyrmøter to tidlige morgener
Andre hundeiere er livredd for å møte rådyr. Bikkja mi verken ser eller lukter dem når de står på jordet. Hunden reagerer ikke. Jeg derimot er framme med kamera før jeg rekker å tenke. Det er mulig det er jeg som er hunden her, ikke hunden. 🤪 En av dagene hørte jeg også en rådyrbukk. Det er litt av en lyd (og i følge jegere veldig godt kjøtt - bare å glede seg til jaktsesongen?)


